Internațională

Demontăm un mit: Rusia s-a implicat în criza catalană cu ajutorul rețelelor de socializare

22:01, 13 noiembrie 2017

După criza imigranților, Brexit și alegerea lui Trump, presa occidentală a găsit din nou mâna Moscovei în șirul de nebunii ale continentului european. De această dată, jurnaliștii, dar și autoritățile spaniole declară fățiș că există toate evidențele care să demonstreze imixtiunea Rusiei în criza catalană.

El Pais a publicat un articol în care face referire la un studiu al lui Javier Lesaca, de la Universitatea George Washington, care încearcă prin cifre să demonstreze existența unei campanii de manipulare din partea Rusiei. Iată pe scurt rezumatul tuturor afirmațiilor lui Lesaca:

  • RT și Sputnik au utilizat mai multe conturi pe Facebook și Twitter pentru a crea o imagine negativă Spaniei – cu ce scop?
  • Resursele media au lansat anumite mesaj, care au fost amplificate de mediile chaviste – adică, toate conturile care își exprimă simpatii pentru Hugo Chaves sunt catalogate implicit ca “pro-rusești”?
  • Cercetătorul Javier Lesaca a analizat 5,029,877 mesaje postate pe Facebook, Twitter și alte rețele de socializare în perioada 29 septembrie – 5 octombrie, în care sunt menționate cuvintele Cataluña, Catalunya și  Catalonia
  • RT a publicat articole care au fost distribuite pe larg în rețele de socializare – păi, nu e acesta rostul unei instituții media, să reflecte anumite evenimente de maximă importanță?
  • Cel mai distribuit articol a fost “Maduro: Rajoy debe responder al mundo por lo que ha hecho en Cataluña” – a se vedea mai jos ce-i cu el
  • Jumătate din materialele postate de RT se refereau la violențele poliției în următoarele zile după referendum – oare celelalte instituții media nu au luat în vizor aceste evenimente?
  • Materialele RT și Sputnik au primit mai multe distribuiri în rețele de socializare decât rețelele publice spaniole  EFE și RTVE, instituțiile media private The Guardian și CNN 
  • Din cele 5 milioane de mesaje, 32 la sută proveneau din mediile chaviste, 25 la sută reprezintă conturi false, iar 30 la sută reprezintă anonimi care au distribuit materialele RT și Sputnik. Doar 3 la sută au provenit de la utilizatori în afara acestor grupuri
  • Majoritatea profilurilor anonime sunt din Venezuela și își manifestă simpatia față de Nicolás Maduro, Partidul Socialist Unit al Venezuelei și defunctul Hugo Chávez – cu alte cuvinte “toți sunt agenți ai rușilor”
  •  Concluzie: rușii au intervenit în criza catalană – punctum

A existat o campanie anti-spaniolă de proporții declanșată de ruși?

Așadar, să luăm lucrurile pe rând. În primul rând, trebuie să luăm în considerație că în Venezuela sunt 18,254,349 utilizatori de internet. Ceea ce ar însemna că 5 milioane de mesaje nu reprezintă tocmai o cifră enormă pentru această țară, mai ales în contextul întregului spațiu vorbitor de spaniolă.

Pentru a aprecia cumva impactul RT și Sputnik, ar trebuie să ne întrebăm în ce măsură cele 5 milioane de postări au adus trafic celor două instituții media? Or, în cazul în care informația difuzată a ajuns la un număr mic de persoane, nu putem vorbi de un impact de proporții. Ce rost are distribuirea unui material, dacă nu este citit? Așadar, ne interesează în ce măsură materialele RT și Sputnik au reușit să ajungă la publicul țintă, reușind să declanșeze anumite mișcări sociale.

Sursele traficului RT Spaniol în octombrie

Pentru a măsura traficul RT Spaniol, am apelat la instrumentele site-ului SimilarWeb. Să privim peste acest grafic. Aici este prezentat traficul în perioada august-octombrie. În perioada septembrie-octombrie se observă că traficul RT nu a cunoscut o creștere neobișnuită. În cazul unui “atac masiv”, perioada lunii octombrie ar trebui să se evidențieze clar.

Trecem la criteriu geografic. Să vedem care sunt țările care au oferit cel mai mare trafic în această perioadă: Spania (16,49%), Mexic (15,77%), Argentina (11,24%), Columbia (10,38%) și Venezuela (9,23%).

Care au fost sursele traficului pentru RT Spaniol? Intrare directă: 37,39%, email: 0,93%, referințe: 9,33%, rețele de socializare: 29,66%, căutări plătite: 0%, publicitate: 0,13%

Acum să detaliăm sursele traficului pentru RT Spaniol: intrări direct – 37,39%, Facebook – 23,07%, motorul de căutare Google – 20,06%, Twitter – 5,61%, referințe din rt.com – 2,47%. Așadar, aici observăm că cea mai mare parte a traficului nu se datorează rețelelor de socializare, cum s-ar sugera. Așadar, nu observăm nimic ieșit din comun: nicio explozie a traficului și nici o predominare a rețelelor de socializare.

Sursele traficului Sputnik Spaniol în octombrie

Iarăși, ca și în cazul versiunii spaniole a RT, nu observăm nimic ieșit din comun. Dimpotrivă, Sputnik Mundo a înregistrat un trafic scăzut în ajunul referendumului și după.


Continuăm cu distribuirea geografică a traficului pentru Sputnik Mundo (spaniol): Spania – 20,04%, 14,08%, 13,75%, Columbia – 7,69%, Peru – 7,44%. Venezuela nu intră nici măcar în primele 5 țări care au oferit trafic pentru Sputnik.

Sursele traficului Sputnik Mundo pentru luna octombrie: intrări directe – 35%, email – 0,63%, referințe – 11,21%, rețele de socializare – 12,47%, motoarele de căutare – 40,46%, căutări plătite – 0%, publicitate – 0,22%

Să detaliem și sursele traficului pentru Sputnik Mundo: intrări directe – 35%, motorul de căutare Google – 34%, Facebook – 10,22%, New Search – 4,22%, Twitter – 1,68%. Așadar, ca și în cazul RT spaniol, Facebook și Twitter nu au avut niciun impact asupra volumului traficului.

Un alt detaliu important, care demontează mitul imixtiunii rusești în problema catalană cu ajutorul rețelelor de socializare: studiul lui Javier Lesaca menționează cel mai distribuit articol pe subiectul Cataloniei este “Nicolás Maduro, presidente de VenezuelaMaduro: Rajoy debe responder al mundo por lo que ha hecho en Cataluña”.

În data de 13 noiembrie 2017, acest material acumulase abia 814 vizualizări. Adică, cel mai distribuit material al Sputnik Mundo a avut un impact zero, dacă luăm în considerație proporțiile piețe globale a vorbitorilor de spaniolă.

În El Pais, Javier Lesaca oferă un grafic al prezenței în rețele de socializare a instituțiilor media care au reflectat criza catalană. Potrivit lui, RT și Sputnik ar ocupa împreună locul doi, după El Pais. Nu știu cum ar arăta graficul dacă RT și Sputnik ar fi fost prezentate separat. Cert e că cel mai mare impact l-a avut, totuși, presa occidentală.

La final, menționez declarația lui Maria Dolores de Cospedal, ministrul spaniol al Apărării, care demonstrează toată absurditatea situației:

”Suntem într-o etapă de analiză şi de previziune” şi, prin urmare, ”nu se poate afirma cu certitudine că este guvernul rus. Dar ele vin dinspre teritoriul rus” şi unele acţiuni au fost ”retransmise de pe teritoriul venezuelean”

Navighează dupa cuvinte-cheie: , , , , , ,